Undrar du också hur det kommer sig att det skiljer 1 000-lappar i pris på HLR-kurs och brandutbildning hos olika företag?

Pris HLR-kurs | Vad kostar HLR-utbildning på din arbetsplats?

Skulle du boka HLR-kurs hos ett företag om du visste att de säljer din utbildning vidare?

Eller skulle du köpa en modell av hjärtstartare om du visste att batteriet kostar 5 499 kr när det är dags för service?

Troligtvis inte.

Det lägsta priset kan ibland vara ett sämre val. Och det är därför som det skiljer 1 000-lappar i pris på HLR-kurs, brandutbildning och olika modeller av hjärtstartare.

Priser HLR-kurs i Stockholm Boka din HLR-kurs hos oss eftersom du utbildas av sjukvårdspersonal med erfarenhet av akutsjukvård. Om du mot förmodan inte skulle bli nöjd får du pengarna tillbaka!

Här får du fyra exempel.

1) Om du funderade på att hyra en hjärtstartare skulle du få rådet att aldrig hyra en hjärtstartare till ditt företag eller förening. Eftersom det blir olönsamt för dig.

2) Skulle du vilja köpa Första hjälpen-utrustning för luftvägsstopp (sätta i halsen) som LifeVac eller SonicLife skulle du få tipset att avstå. 

Därför att alla dessa produkter saknar vetenskaplig bevisning på att de verkligen fungerar i praktiken. Och Svenska HLR-rådet avråder alla från att använda dessa produkter.

3) Tänk dig det här: Du funderar på att investera i en hjärtstartare. Letar runt och hittar en modell som heter Powerheart AED G3. Den verkar vara bra på alla sätt och många skriver gott om den.

Du bestämmer dig för att köpa hjärtstartaren. Då skulle du få veta en stor nackdel med just den modellen. Och det är att batteriet kostar ca 5 500 kr inklusive moms.

4) Säg att du behöver HLR-utrustning för övning. Då skulle du få tips på rätt övningshjärtstartare som fungerar med dina dockor. Men framförallt så slipper du köpa en dyr tejp med dålig kvalitet som är ett måste om du köper fel modell. Det tipset sparar dig 1 000-lappar, eftersom tejpen spricker inom kort och måste bytas ut – så här såg våra ut efter några tillfällen.

 

Men det finns så klart många andra misstag som kostar dig pengar, tid och massa frustration.

Därför tror jag att du som vill samarbeta med oss är mer intresserad av resultatet än att hitta det lägsta priset på marknaden. Du värdesätter ärlighet högt – du vill ha någon du litar på. Någon som ger dig smarta tips så att du tar rätt beslut, blir nöjd och spara tid och pengar.

Kom ihåg en viktig sak! Om du mot all förmodan inte skulle bli nöjd med din beställning eller utbildning hos oss får du alla pengarna tillbaka.

Pris på standardutbildning i HLR och brand

Blanda utbildningar precis hur du vill.

Boka till exempel två HLR-kurser och en brandutbildning, så har du 36 deltagare utbildade på bara 4,5 timme.

En
kurs

12 deltagare
7 999
00
kr Teori och praktik
  • 100 % pengarna tillbaka garanti​
  • Upp till 12 deltagare
  • Kurstid 1,5 timme
  • Certifikat och utbildningsbevis i PDF ingår
  • Uppfyller Arbetsmiljöverkets krav och HLR-rådets senaste riktlinjer

Två
kurser

24 deltagare
13 998
00
kr Spara 2 000 kr
  • 100 % pengarna tillbaka garanti​
  • Upp till 24 deltagare
  • Kurstid 2 x 1,5 timme
  • Certifikat och utbildningsbevis i PDF ingår
  • Uppfyller Arbetsmiljöverkets krav och HLR-rådets senaste riktlinjer

Tre
kurser

36 deltagare
19 997
00
kr Spara 4 000 kr
  • 100 % pengarna tillbaka garanti​
  • Upp till 36 deltagare
  • Kurstid 3 x 1,5 timme
  • Certifikat och utbildningsbevis i PDF ingår
  • Uppfyller Arbetsmiljöverkets krav och HLR-rådets senaste riktlinjer

Fyra
kurser

48 deltagare
25 996
00
kr Spara 6 000 kr
  • 100 % pengarna tillbaka garanti​
  • Upp till 48 deltagare
  • Kurstid 4 x 1,5 timme
  • Certifikat och utbildningsbevis i PDF ingår
  • Uppfyller Arbetsmiljöverkets krav och HLR-rådets senaste riktlinjer

Grundutbildning

Pris på HLR-utbildning är exklusive moms och gäller i Stockholmsområdet. Eventuellt kan resekostnad tillkomma beroende på var utbildningen ska hållas.

Hos oss kan du enkelt boka HLR-utbildning för stora grupper med upp till 50 deltagare – kontakta oss så får du hjälp direkt.

* Utöka kurstiden om ni är fler deltagare som vill gå utbildningen samtidigt. Och du sparar pengar eftersom du behöver bokar en kurs istället för två. Smart eller hur?

Exempel: Du vill utbilda 18 kollegor, men utbildningen har en maxgräns på 16 deltagare.

Då gör du så här. Du utökar kurstiden med ca 15 minuter för en mindre kostnad och utbildar alla vid ett tillfälle. Då får du och alla dina kollegor chansen att öva ordentligt. Ni får också tid till att ställa alla era frågor. På så vis sparar du pengar (en kursavgift) eftersom du bokar en utbildning istället för två.

Hur väljer du ett seriöst företag för din HLR- och brandutbildning?

Och hur kan det skilja 1 000-lappar i pris på HLR-kurs hos olika företag? Svaret kommer här...

Oftast får du vad du betalar för. Och självklart väljer du precis vem du vill. Du ska nu få höra hur flertalet av utbildningsföretagen jobbar.

Som du redan vet anlitar många företag underentreprenörer eller säljer uppdraget till andra – i byggbranschen är detta vedertaget. Men visste du att många utbildningsföretag gör likadant?

 

Så här går det till. De säljer HLR-kurser billigt. Sedan anlitar de underentreprenörer som håller dessa. Skälen är oftast att de:

  • vill tjäna enkla och snabba pengar.
  • saknar egna instruktörer (se t ex bild 1).
  • finns i en annan stad men påstår att de är rikstäckande (se t ex bild 2 – röd markering).
  • saknar dockor och hjärtstartare så att det räcker till alla deltagare.
  • saknar certifiering för en specifika utbildningen.
  • har sitt utbildningsföretag som extraknäck och satsar halvhjärtat.

 

Och det är inget fel med det! Eller hur? Bara de är ärliga och berättar vad du får när du anlitar dem.

Som du ser letar utbildningsföretagen efter instruktörer i olika kanaler som till exempel på Facebook. Det betyder att vem som helst kan dyka upp på kursen du bokat. Du har ingen aning om instruktörens kunskap, erfarenhet eller utbildning. Du vet inte heller vilken utrustning du får öva med – har du otur kan du få öva med billiga uppblåsbara dockor med pappershjärtstartare.

 

6 frågor du ska ställa till utbildningsföretaget för att se om du vill anlita dem

Vid upphandlingar är det i princip ett lågt pris på HLR-utbildning som gäller. Allt annat går bort.

Då är det många företag, kommuner och statliga myndigheter som skriver på bra avtal med seriösa företag (tror de). Istället anlitas underkonsulter och det kommer inga HLR-instruktörer som är läkare, underläkare, brandmän eller sjuksköterskor till dem...

  1. Håller ni utbildningen själva eller anlitar ni andra instruktörer som kommer till oss?

    Svarar de ärligt kan du välja själv hur du vill göra.

  2. Vad har era instruktörer för erfarenheter av att utbilda i HLR?

    Du får veta om de har lång erfarenhet av att utbilda. Men du får också veta om de är utbildade i presentationsteknik. Eller om de har teoretiska och praktiska kunskaper av att göra HLR (som t ex sjuksköterskor och brandmän).

  3. Fråga hur många instruktörer de har och om du kan välja vilken du vill?

    Ta en titt på deras hemsida om de har namn och bild på sina instruktörer. Du får veta om de har egna instruktörer. Om de har fler som kan täcka upp vid t ex sjukskrivning och VAB.

    Kan du välja vilken instruktör du vill så vet du att bilderna på sajten är äkta och de instruktörerna existerar.

  4. Kan vi boka utbildningen på plats hos er?

    Du får reda på om de har egna lokaler eller har sitt kontor i hemmet. Det är inget fel med att ha hemmakontor. Du får reda på företagets storlek och hur seriöst de satsar på sin verksamhet. Bra för dig att veta om du vill samarbeta långsiktigt med dem.

  5. Vad händer om er instruktör blir sjuk och vi har 15 deltagare som står och väntar kl 8.00 på morgonen?

    Egentligen är kurskostnaden den billigaste kostnaden i jämförelse med vad personalen kostar (eftersom varje anställd avsätter 2,5 arbetstimme) samt uteblivet arbete (under tiden de går kursen). Det kan ställa till det för dig om det saknas en reservinstruktör.

  6. Hur länge har ert företag funnits aktivt? Och ta en titt på deras omsättning och vinst.

    Fråga de och kolla på allabolag.se. Det kan vara så att företaget funnits länge som en enskild firma och omvandlats till aktiebolag. Omsättningen och vinsten säger en del om hur företaget går och hur det sköts. För dig som vill ha ett långsiktigt samarbete (slippa jämföra utbildningsofferter varje år) är det värdefullt att veta om företaget finns kvar nästa år när du behöver boka nya kurser eller beställa utrustning på nytt.


Tack för att du läste och stort lycka till. Hoppas att du hittar ett utbildnings­företag som du blir nöjd med. Undrar du över något hjälper jag dig gärna. ❤

Bästa hälsningar
Arshia Genborg
Hjärtochlungräddning.se

PS. Här ser du ett exempel på hur ett avtal ser ut som går till små underkonsulter.

Få en tydlig offert med veckans erbjudande!

Kontakta Hjärtochlungräddning.se

Hur kan vi hjälpa dig?​

Mån-tors 09:00–16:00, fre 09:00–15:00

få 1 000 kr i rabatt

Värdebevis 1 000 kr på HLR-utbildning och brandutbildning

Boka din HLR-utbildning nu och gå kursen när du vill under 2021 – ange rabattkod T8QB5VPN eftersom du får hela 1 000 kr i rabatt

Erbjudandet slutar gälla om…

Dagar
Timmar
Minuter
Sekunder

Få gratis rådgivning om utbildning och hjärtstartare!

Fyll i formuläret, ring 08-99 99 01 eller skicka ett mejl till info@hjartochlungraddning.se så får du svar inom 1 timme.

PS. Blir du irriterad när du kontaktar ett företag och plötsligt får massa reklam, nyhetsbrev och SMS? Jag avskyr det – därför gör jag aldrig så mot dig